Kako ispraviti loše dan otkaz radniku?

danijel-fotkaKako ispraviti loše dan otkaz radniku?

Autor: Danijel Pribanić, dipl. iur.

(https://www.linkedin.com/in/danijelpribanic?trk=nav_responsive_tab_profile_pic)

 

Kako ispraviti loše dan otkaz radniku?

 U praksi se često nailazi na situaciju u kojoj poslodavac daje radniku otkaz na nedovoljno pripremljen način. To je posebno slučaj kod davanja izvanrednog otkaza ugovora o radu, gdje se radnika istjera iz firme zbog ozbiljnih povreda koje je počinio. Obično je to slučaj kad je radnik već po tko zna koji put pretjerao u povredi, i to mu nije prvi put. I dok u kadrovskoj službi ne postoji ni zapis o opomenama ili ranijim pogreškama, u očima poslodavca je ta jedna povreda dovoljna da radniku otkaže ugovor o radu.

U savjetovanju stranaka kako dati otkaz, za odvjetnika kao i za internog pravnika, od najviše je važnosti shvatiti koji su motivi da se radniku otkaže ugovor o radu i s kojim se posljedicama poslodavac može i želi nositi, a s kojima ne. Ukloniti radnika koji stvara nemir na poslu, ili koji negativno djeluje na stranke ili poslovne partnere je bitno, ali tu postoji pitanje – što ako sud tog radnika vrati na posao i dosudi mu isplatu plaća za vrijeme dok je trajao sudski postupak i ovaj nije radio?

Povratak radnika na posao i isplata zaostalih plaća

Najlogičnija i najčešća posljedica loše provedenog otkazivanja je upravo povratak radnika na posao i isplata svih zaostalih plaća tom radniku. Ova se situacija iznova ponavlja jer se na sudu seciraju sva moguća pitanja vezana za tu povredu, postupak otkazivanja, postupanje poslodavca i moguća diskriminacija radnika. Kako sudski postupci znaju trajati i dvije godine u prvom stupnju, sjećanja svjedoka blijede, i nešto što se činilo kao velika povreda u očima poslodavca, u očima sudca postaje razlog za opomenu ili redovni otkaz.

Najčešće se radi o pogreškama koje su specifične ili za radno mjesto radnika ili za poslodavca, i tu nastaje problem kako neku povrede i to kako je ona utjecala na poslovanje firme, pojasniti odvjetniku i sudcu koji su laici u tom području. Zašto je baš ta jedna povreda dovela do otkazivanja ugovora o radu, a ranije nisu, ili zašto radniku nije dana prilika da se opravda od povrede prije nego mu je dan otkaz? Teret dokaza da je otkaz bio ispravan je na poslodavcu, i u slučajevima u kojima gubi spor, pored nadanja da će viši sud u nekom vremenu ipak drukčije presuditi, odgovorni poslodavac treba stvoriti kvalitetnu strategiju za izlazak iz te situacije.

Nepovratak radnika na posao ali uz odštetu

U našoj se praksi rijetko koristi mogućnost da poslodavac uvjeri sud da, čak i da je bilo povreda u postupku otkazivanja, to ne smije dovesti do povratka radnika na posao. Cilj takvog načina postupanja je spriječiti povratak radnika kojem je na loš način otkazan ugovor o radu, pa čak i kad poslodavac gubi spor. Cijena za nepovratak radnika je posljednjim izmjenama zakona smanjena i iznosi od 3 do 8 plaća radnika (prije je bilo do 12 plaća radnika). Koliko točno će radnik dobiti kao odštetu za nepovratak na posao ovisi o godinama provedenim kod tog poslodavca. Dakle, uvjeriti sudca da je povreda ozbiljna i platiti odštetu – uvijek može biti izlazna strategija za poslodavca. Ovaj se postupak provodi po protutužbi i dovodi do sudskog raskida ugovora o radu.

Medijacija kao način za postizanje nagodbe

Ovako strukturiran postupak i želja poslodavca da problem vođenja sudskog postupka i prijetnje povratka radnika kojem je jednom otkazao, dobro će utjecati i na mogućnost postizanje sporazuma radnika i poslodavca. Radnik koji je stvarno prekršio neko pravilo i počinio štetu poslodavcu će ubrzo shvatiti da se ne može vratiti na posao, te da mu sudski postupak jamči relativno mali iznos naknade štete. Ako je u pitanju i neki osobni sukob, ili osjećaj zamjeranja, svakako će u postizanju nagodbe i prije okončanja postupka na sudu, pomoći i posredovanje profesionalnog medijatora. Samo ovako pripremljen i proveden slučaj može dovesti do trajnog mirnog rješenja, na korist obje strane.

1321 ukupne posjete 1 posjete danas

Nastavkom korištenja ove web stranice pristajete na korištenje kolačića (cookies) više informacija

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close